مراقبت های بعد از عمل بینی بسیار مهم هستند تا فرآیند درمانی بهدرستی انجام شود. از جمله این مراقبتها میتوان به تمیز کردن جای زخمها، چسب زدن درست، راهکارهای کاهش خونریزی و کاهش تورم اشاره کرد.
آیا از مراقبت های بعد از عمل بینی اطلاع دارید؟ رینوپلاستی یا عمل بینی یک عمل جراحی پلاستیک است که اندازه، شکل یا نسبت بینی را برای دستیابی به اهداف زیبایی یا عملکردی تغییر میدهد. به جز در مواردی که عوارض مربوط به سلامتی وجود دارد که باید رعایت شود، اکثر بیماران میتوانند در روز عمل به خانه بروند.
بعد از عمل بینی چکار کنیم؟ مراقبت های پس از عمل جراحی بینی شامل کارهایی میشود که به کاهش تورم بینی و کبودیهای صورت، کنترل خونریزی و رفع آن، کاهش درد و تسریع در بهبود زخمها کمک میکند. این مراقبت ها همچنین میتوانند مستقیماً روی نتیجه جراحی بینی تاثیر داشته باشند و ظاهر نهایی بینی را بهبود ببخشند. خصوصاً اگر هدف عمل علاوه بر زیبایی، رفع مشکلات بینی؛ مانند بهبود تنفس هم باشد، رعایت نکات مراقبتی بعد از جراحی بینی مهمتر میشود.
۱. تغذیه مناسب پس از عمل بینی
احتمالا این سوال در ذهن شما ایجاد شده که بعد از عمل بینی چه بخوریم. بعد از عمل تا چند روز نمیتوانید از راه بینی نفس بکشید و از همه مهمتر جویدن غذاهای سفت برای شما سخت و حتی مشکلساز است؛ بنابراین یکی دیگر از موارد مراقبتهای بعد از جراحی بینی نوع تغذیهای است که باید بعد از عمل بینی داشته باشید.
اول این که گلوی شما بعد از عمل بسیار خشک است؛ بنابراین باید دائماً نوشیدنیهای مناسب خصوصاً آب مصرف کنید. مصرف مایعات فراوان میتواند به دفع زودتر ماده بیهوشی کمک کند. سعی کنید غذاهای مقوی و مایع یا پوره را مصرف کنید. به دلیل از دست دادن خون بهتر است مصرف سوپ ماهیچه و غذاهای غنی از آهن را در برنامه غذایی خود جای دهید.
رژیم غذایی سالم متشکل از آجیل، گوشت، تخممرغ، ماست، ماهی و سایر غذاهای غنی از پروتئین به بدن شما کمک میکند تا بافت آسیبدیده داخل و اطراف بینی شما را بازسازی کند. همچنین باید مطمئن شوید که ویتامینهای زیادی در رژیم غذایی خود دریافت میکنید، یعنی ویتامین A و ویتامین C.
۲. رفع تورم و التهاب پس از عمل بینی (روش های کاهش کبودی و تورم بعد از جراحی بینی)
بخش مهمی از مراقبتهای پس از جراحی بینی برای کم و برطرف شدن تورم و التهاب ناشی از عمل است. یکی از کارهایی که باید انجام داد این است که باید سر خود را روی دو تا سه بالش بگذارید تا سرتان بالاتر قرار بگیرد. این کار را در ۴ روز اول بعد از عمل انجام دهید تا به کاهش تورم کمک کند.
برای جلوگیری از خونریزی پس ازعمل بینی، درد بعد از عمل بینی و تب بعد از عمل بینی به خصوص در روش جراحی بینی عروسکی از کمپرس سرد یا بستههای ژل روی چشمها استفاده کنید. مصرف قرصهای مخصوص را باید از یک تا دو روز قبل از عمل شروع کنید تا زمانی که کبودیها از بین برود مصرف آنها را ادامه دهید. این قرصها نیز به کاهش عمر کبودیها کمک میکند. برای اطمینان بیشتر و توصیههای دقیقتر، حتما با یک متخصص جراح بینی فانتزی برای مثال دکتر پردیس رحیمی مشورت کنید.
۳. مراقبت از زخم های پس از عمل بینی
بخش دیگر نکات مراقبت پس از عمل جراحی بینی مربوط به مراقبت از زخمهاست. برای بهبود زخمها بعد از جراحی بینی باید از وازلین استفاده کرد. مرتباً در روز دو تا سه بار وازلین را روی جای زخمها بزنید تا خط برشها بهتدریج بهبود یابد. وازلین جای زخم را مرطوب میکند و از خشک شدن آنها جلوگیری میکند.
اگر روی جای زخمها و بخیهها پوسته ایجاد شد، بهآرامی با یک پنبه و پراکسید هیدروژن رقیق شده آنها را تمیز کنید. از طرفی در خصوص عطسه کردن تا ده روز بعد از جراحی بینی مراقب باشید. یکی از مراقبتهای بعد از جراحی بینی برای زخمها خودداری از عطسههای شدید است. اگر مجبور به عطسه هستید، دهان خود را باز نگه دارید.
۴. بهترین راهکارهای کاهش خونریزی پس از جراحی بینی (نکات بعد از عمل بینی)
برای کم شدن خونریزی یکی از کارهایی که میتوانید انجام دهید استفاده از کمپرس یخ است. همچنین در غذا خوردن باید مراقب بود تا فشار زیادی به بینی وارد نشود. با استفاده از اسپری سالین فضای داخل بینی را مرطوب کرده و شستوشو دهید تا از خشکشدن فضای داخل بینی و احتمال خونریزیهای بیشتر جلوگیری کنید.
ترشحات خونی بعد از عمل، طبیعی است و میتوان با قرار دادن یک گاز تاشده در زیر بینی، جلوی آنها را گرفت. علاوه بر این جراح قطعاً به بیماران توصیه میکند که بعد از عمل بینی از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل خودداری کنند. این موارد جزء فعالیتهای پرخطرند. نیکوتین موجود در سیگار جریان خون را محدود میکند و مانع از بهبودی مناسب میشود.
از سوی دیگر، الکل با داروها تداخل ایجاد کرده و خون را رقیق میکند که میتواند منجر به خونریزی بیش از حد شود؛ بنابراین مطمئن شوید که تا ۳ هفته اول بعد از جراحی بینی از این مواد دوری کنید.
۵. بعد از عمل بینی چه قرص هایی نباید خورد؟ (نباید های بعد از عمل بینی)
داروها نیز در لیست مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی قرار دارند. داروهای مسکن در صورت نیاز تجویز میشوند. کنترل ناراحتی و درد مداوم بعد از عمل بینی اهمیت دارد؛ زیرا اگر درد زیاد شود میتواند موجب بالا رفتن فشارخون شده و در نتیجه عوارضی مانند خونریزی، کبودی و تورم ایجاد کند.
چه داروهایی بعد از عمل بینی نباید مصرف کرد؟ داروهای رقیقکننده خون مانند قرص آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسین، ویتامین E و مکملهای قرص زنجبیل از جمله داروهایی است که حداقل تا ۲ هفته پس از انواع جراحی بینی مانند عمل بینی نیمه فانتزی نباید آنها را مصرف کرد. پزشک بعد از جراحی بینی برای پیشگیری از بروز هر گونه عفونت آنتیبیوتیک تجویز میکند. گاهی نیز برای جلوگیری از سرماخوردگی یا هر گونه آلرژی مصرف قرص سرماخوردگی توصیه میشود.
۶. تمرین های تنفسی و فیزیکی پس از عمل بینی
بلافاصله بعد از عمل، بینی شما پانسمان میشود و طبیعتاً نمیتوانید با بینی نفس بکشید. در نتیجهبخشی از مراقبت های بعد از جراحی بینی تمرینات تنفسی و فیزیکی است. پس از برداشتن پانسمان میتوانید بهآرامی نفس کشیدن با بینی را شروع کنید، اما به مدت ۷ تا ۱۰ روز اول نباید به هیچ عنوان از طریق بینی نفس بکشید یا حتی عطسه کنید.
در خصوص تماس فیزیکی و لمس بینی نیز باید محتاط بود. به منظور رعایت اصول مراقبت های بعد از عمل بینی توصیه میشود که از هر گونه فشار دادن یا لمس بینی در طول فرایند بهبودی خودداری شود.
7. نحوه خوابیدن پس از عمل بینی
بعد از عمل بینی باید مراقبت خوابیدنتان هم باشید. نحوه خوابیدن یکی از نکات مهم مراقبت های بعد از عمل بینی است و شما باید مطمئن شوید هنگام خواب هیچ نوع فشاری به بینی وارد نشود. نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی بدین صورت است که حتما سر شما باید بالاتر قرار بگیرد و از ۲ تا ۳ بالش زیر سرتان استفاده کنید. این امر نهتنها برای کاهش تورم ضرورت دارد، بلکه میتوان از این طریق مطمئن شد که روی بینی خود فرود نمیآیید.
تا چند روز بعد عمل بینی باید سربالا باشد؟ این مدت برای بینیهای گوشتی حدود ۳ ماه و برای بینی استخوانی حدوود ۲ ماه است. در طول دوره ریکاوری جراحی بینی، بینی شما انعطافپذیر خواهد بود، بنابراین مهم است که روی شکم یا پهلو نخوابید، چرا که میتواند به بینی فشار وارد کند. این نهتنها باعث ناراحتی میشود؛ بلکه ممکن است نتایج عمل را نیز به خطر بیندازد.
چند روز بعد از عمل بینی میتوان به پهلو خوابید؟ (آیا به پهلو خوابیدن بعد از عمل بینی ضرر دارد؟)
آیا به پهلو خوابیدن باعث کج شدن بینی میشود؟ یکی از سختی های بعد از عمل بینی تشخیص نحوه خوابیدن است به صورتیکه به بینی فشاری وارد نکند. معمولا بعد از جراحی بینی پزشکان توصیه میکنند در هفته اول به پشت بخوابید و سر خود را بالا نگه دارید. خوابیدن به پهلو میتواند به بافتهای در حال بهبود بینی فشار وارد کند و منجر به عوارض طولانی مدت شود.